17. března 1834 – 6. března 1900
německý vynálezce

Gottlieb Daimler se narodil v německém Schorndorfu. V 19 letech odešel do Grafenstadenu do jedné strojírny. Zůstal tu tři roky, ale pak odešel studovat na polytechnickou školu do Stuttgartu. Zjistil totiž, že bez strojírenského vzdělání v tomto oboru nic nedokáže. Po třech letech složil úspěšně inženýrskou zkoušku. Na rok se vrátil do Grafenstadenu, ale dlouho tu nezůstal a vydal se do Anglie, do její nejprůmyslovější části, do Manchesteru, kde se vyráběly lokomotivy. Jeho světem se staly lokomotivy, jejich konstrukční vývoj i výroba.


Gottlieb Daimler.
Zdroj: commons.wikimedia.org. Public domain.

Po návratu domů prošel několika většími strojírenskými podniky v Geislingenu, Rentlingenu a v Karlsruhe. V roce 1872 odešel na místo technického ředitele továrny na motory Otto–Langen v Deutzu. Přišel tam společně s Wilhelmem Maybachem. Daimler s Maybachem spolupracovali na konstrukci čtyřdobého motoru, který si v roce 1877 patentovali. Jenže na stejném vynálezu nepracovali sami. O pár let dříve se mnichovský hodinář Christian Reithmann zabýval plynovými motory a dospěl ke konstrukci čtyřdobého motoru. Začátkem osmdesátých let soud Daimlerovi (i firmě Otto–Langen) patent odebral.

Daimler s Maybachem od firmy Otto–Langen odešli v roce 1882, aby se mohli osamostatnit a v Cannstadtu nedaleko Stuttgartu založil Daimler vlastní strojírenskou dílnu. Byl okouzlem velocipedem, vynálezem Karla Draise, který sice na evropském nebi zazářil, ale zájem o něj brzy vyprchal. Snad jen v Anglii se stal sportovním nářadím a jeho výroba se rozrostla do větších rozměrů. Společně s Maybachem ve vlastní dílně vyráběli malé motory. Dlouhou dobu kutil ve své dílně, až v roce 1885 postavil svůj vertikálně uspořádaný motor a získal patent pro Francii. Všechny součástky motoru uzavřel do motorové skříně a navíc dodával zvláštní přístroj pro mísení vzduchu s benzínovými parami. Teď už stačilo nový motor použít k pohonu nějakého dopravního prostředku. Stal se jím motocykl s názvem Reitwagen, česky kostitřas, se svou přemiérou 10. listopadu 1886. Dobový tisk o tomto stroji napsal: “Motor si nasává sám z nádržky benzín, jehož přítok reguluje cyklista kohoutem. Motor se uvádí v činnost tím, že se pod žhavící trubkou zapálí lampa. Motor se pak natočí klikou. To je hotovo za minutu. Motor pracuje tiše, poněvadž do vedení výfukových plynů je včleněn tlumící hrnec. Kolo ještě stojí. Má–li se rozjeti, sedne si cyklista na ně, uchopí řídítka a spojí motor s kolem velocipedu. To se děje pákou, šňůrou a napínací kladkou. Ta totiž přitahuje hnací řemen k řemenicím. Podle napětí hnacího řemenu jede kolo pomalu nebo rychle. Také brzda je přitahována šňůrou. Položením páky zpět se řemen uvolní a jízda končí.“


Model prvního Daimlerova motocyklu.
Zdroj: commons.wikimedia.org. Public domain.

Daimler v práci pokračoval. V roce 1886 vyzkoušel první čtyřkolové motorové vozidlo, kočár, vybavené jedenapůlkoňovým motorem, třecí spojkou a dvoustupňovou rychlostí, umožňující jízdu rychlostí 18 km/h. Oficiálně byl vůz předveden 4. března 1887.


Zdroj: mbworld.org. Public domain.

Použité zdroje

[1] HRUBEC, K. Gottlieb Daimler. Přemožitelé času 10.

Autor textu: 
Mgr. Magda Králová
Související kapitoly v encyklopedii: 
Zadejte příjmení

Rezervace a nákup vstupenek

Recepce

Poradíme Vám s objednáním a nákupem vstupenek.