7. prosince 1848 – 2. května 1925
český astronom

Johann Palisa se narodil 7. prosince 1848 v Opavě jako nejstarší syn obchodníka s obilím. Maturitní zkoušku složil úspěšně v roce 1866 na opavském gymnáziu a pak pokračoval ve studiu matematiky a astronomie na vídeňské univerzitě. Na tamní hvězdárně byl jmenován asistentem. Pod vedením Karla von Littrowa, Edmunda Weisse a ředitele hvězdárny T. Oppolzera se astronomie stala jeho celoživotním zájmem. Díky oběma získal ředitelské místo na hvězdárně v chorvatské Pule a jeho hlavní pracovní náplní se stala časová služba. Vybavení této hvězdárny nebylo bůhvíjak dobré. Palisa ho přesto maximálně využil a místo pozorování dalekého vesmíru se zaměřil na ten blízký, na malá tělíska v okolí Země – planetky. Když začínal svá pozorování, tak bylo známo jen 135 planetek. V březnu 1874 se mu podařil první objev – pozoroval planetku, kterou pojmenoval Austria. V roce 1880 se místa v Pule vzdal a vrátil se do Vídně, kde se nacházel 68centimetrový refraktor, tehdy největší na světě. Na místní hvězdárně pokračoval ve vyhledávání nových planetek. V roce 1888 další novou objevenou planetku s pořadovým číslem 281 pojmenoval Lucretia na počest Caroline Herschel.

Johann Palisa.
Zdroj: commons.wikimedia.cz. Free Art License.

V roce 1883 se zúčastnil expedice za zatměním Slunce na ostrov Carolina v Tichém oceánu, při kterém hledal domnělou další vnitřní planetu. Uvědomoval si potřebu dobrých hvězdných map, a tak zpracoval jednotlivé mapové listy, každý s obsahem 15 čtverečních stupňů. Celkem vyšlo 11 sérií po 20 listech. Během své kariéry objevil celkem 127 planetek, nejvíc ve své době. Jako poděkování Littrowovi, Weissovi a Oppolzerovi použil jména jejich manželek a dcer k pojmenování jím objevených planetek. Za své úspěchy byl v roce 1874 vyznamenán rytířským řádem Franze Josefa, v roce 1876 Lalandovou cenou od Academie des Sciences a od stejné instituce v roce 1905 Valtzovou cenou. Johann Palisa patřil k průkopníkům zavádění časových pásem, středoevropského času a letního času. Johann Palisa byl dvakrát ženatý, s první manželkou vychoval sedm dětí. Johann Palisa zemřel ve Vídni na infarkt 2. května 1925 a je pohřbený na ústředním vídeňském hřbitově.

[1] JÁCHIM, F. Johann Palisa – významný objevitel planetek. Matematika Fyzika Informatika: časopis pro výuku na základních a středních školách, září 2000, roč. 10, č. 1, s. 57–58. ISSN 1210–1761.

[2] NAJSER, P. Z Čech až na Měsíc. Rodáci na přivrácené straně II. Astropis, 2006, č. 3, s. 12–17. ISSN 1211–0485.