ZVOLTE CÍLOVOU SKUPINU pro přehlednější zobrazení.
    Anotace pro veřejnost:
    Víte, proč mají zebry pruhy? Přijďte si vyzkoušet náš exponát a zjistíte to.
    Anotace pro MŠ:

RVP pro mateřské školky

Anotace pro 1. stupeň ZŠ:

RVP pro 1. stupeň ZŠ

Anotace pro 2. stupeň ZŠ:
    Anotace pro SŠ:
    Víte, proč mají zebry pruhy? Vyzkoušejte si náš exponát a zjistíte to.

Věda a technika v pozadí

K čemu je zebře dobré bláznivé pruhování, které se liší nejen druh od druhu, ale dokonce kus od kusu. Tato otázka zaměstnává vědce už více než sto let. Dokonce zajímala i otce evoluční teorie, Charlese Darwina. Důvod ještě není zcela znám, existuje však několik hypotéz.

Pruhování zeber není v čeledi koňovitých výjimečné. Už třetihorní předkové koní, hipparioni, byli pruhovaní. I dnešní oslové mají náznak pruhování na hřbetě. Každý jedinec zebřího stáda má pruhování individuální a to jim umožňuje rozlišovat mezi sebou jednotlivé kusy.

Zebry.
    Zdroj: commons.wikimedia.org. Autor: Paul Maritz. Under Creative Commons.

Experti se shodují v tom, že jedním z možných důvodů existence pruhů je, že v horkém vlnícím se vzduchu na savanách rozptylují obraz jednoho zvířete ve stádu. Je to typ ochranného zbarvení, díky němuž se silueta na větší vzdálenost opticky rozkládá a umožňuje stádu splývat s vegetací. Tím se zebry chrání před útoky predátorů. Znejasnění siluety na dálku zřejmě mate i bodavý hmyz, který se orientuje opticky. Černá barva jej přitahuje, naopak bílá a pruhovaná odpuzuje. Vše souvisí se způsobem polarizace odraženého světla od světlých a tmavých částí srsti. Tuto hypotézu si vědci ověřili i na matematickém modelu, který potvrdil, že čím více bodavého hmyzu na daném území žije, tím hustější a výraznější jsou pruhy u zeber. Dalším důvodem této ochrany před bodavým hmyzem je velmi krátká zebří srst, kterou se hmyz velmi snadno dostane ke kůži. Pruhy tak zebrám dávají ochranu trochu jiného druhu než je hustá a dlouhá srst jiných zvířat. Zajímavé je, že jediná málo pruhovaná zebra, dnes už vyhynulá zebra kvaga, žila pouze v nejjižnější Africe, kde je množství bodavého hmyzu minimální a nebezpečí nákazy tam není tak velké.

Zajímavost z biologie:
    Existuje řada černo-bílých pruhovaných optických klamů, které matou lidské oči.