17. března 1834 – 6. března 1900
německý vynálezce
 
 
Už je to 135 let, kdy se po cestách proháněla maximální rychlostí 11 km/h první motorka z dílny Gottlieba Daimlera. Říkalo se jí kostitřas a jízda s ní asi moc pohodlná nebyla.

Gottlieb Daimler se narodil v německém Schorndorfu. V 19 letech odešel do Grafenstadenu pracovat do jedné strojírny. Zůstal tu tři roky, ale pak odešel studovat na polytechnickou školu do Stuttgartu. Zjistil totiž, že bez strojírenského vzdělání v tomto oboru nic nedokáže. Po třech letech složil úspěšně inženýrskou zkoušku. Na rok se vrátil do Grafenstadenu, ale dlouho tu nezůstal. Vydal se do Anglie, do její nejprůmyslovější části, do Manchesteru. Jeho světem se staly lokomotivy, jejich konstrukční vývoj i výroba.


Gottlieb Daimler.
Zdroj: commons.wikimedia.org. Public domain.

 

Po návratu domů prošel několika většími strojírenskými podniky v Geislingenu, Rentlingenu a v Karlsruhe. Až nakonec v roce 1872 získal místo technického ředitele továrny na motory Otto–Langen v Deutzu. Přišel tam společně s Wilhelmem Maybachem. Daimler s Maybachem spolupracovali na konstrukci čtyřdobého motoru, který si v roce 1877 nechali patentovat. Jenže na stejném vynálezu nepracovali sami. O pár let dříve se mnichovský hodinář Christian Reithmann zabýval plynovými motory a dospěl ke konstrukci čtyřdobého motoru. Začátkem osmdesátých let soud Daimlerovi (i firmě Otto–Langen) patent odebral.

Kostitřas

Daimler s Maybachem od firmy Otto–Langen odešli v roce 1882 a založili si v Cannstadtu nedaleko Stuttgartu vlastní strojírenskou dílnu. Daimler byl okouzlený draisinou – předchůdcem dnešního kola, kterou vynalezl Karl Drais. Daimler tři roky pracoval ve své dílně, až v roce 1885 postavil svůj vertikálně uspořádaný motor a získal na něj patent pro Francii. Všechny součástky motoru uzavřel do motorové skříně a navíc dodával zvláštní přístroj pro mísení vzduchu s benzínovými parami. Teď už stačilo nový motor použít k pohonu nějakého dopravního prostředku. Stal se jím motocykl s názvem Reitwagen, česky kostitřas. 

Reitwagen – kostitřas.
Zdroj: commons.wikimedia.org. This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Premiéru měl 10. listopadu 1886 a dobový tisk o této události napsal: “Motor si nasává sám z nádržky benzín, jehož přítok reguluje cyklista kohoutem. Motor se uvádí v činnost tím, že se pod žhavící trubkou zapálí lampa. Motor se pak natočí klikou. To je hotovo za minutu. Motor pracuje tiše, poněvadž do vedení výfukových plynů je včleněn tlumící hrnec. Kolo ještě stojí. Má–li se rozjeti, sedne si cyklista na ně, uchopí řídítka a spojí motor s kolem velocipedu. To se děje pákou, šňůrou a napínací kladkou. Ta totiž přitahuje hnací řemen k řemenicím. Podle napětí hnacího řemenu jede kolo pomalu nebo rychle. Také brzda je přitahována šňůrou. Položením páky zpět se řemen uvolní a jízda končí.“


Model prvního Daimlerova motocyklu.
Zdroj: commons.wikimedia.org. Public domain.

Daimler v práci pokračoval. V roce 1886 vyzkoušel první čtyřkolové motorové vozidlo, kočár, vybavené jedenapůlkoňovým motorem, třecí spojkou a dvoustupňovou rychlostí, umožňující jízdu rychlostí 18 km/h. Oficiálně byl vůz předveden 4. března 1887.


Zdroj: mbworld.org. Public domain.

Použité zdroje

[1] HRUBEC, K. Gottlieb Daimler. Přemožitelé času 10.

Autor textu

Autor textu: 
Mgr. Magda Králová

Související exponáty Techmanie

Související kapitoly v encyklopedii: 
Zadejte příjmení

Rezervace a nákup vstupenek

Recepce

Poradíme Vám s objednáním a nákupem vstupenek.