Jak exponát vypadá
Jak exponát vypadá: 
Autor textu
Autor textu: 
Exponát má na starosti
Exponát má na starosti: 
O čem je tento exponát
O čem je tento exponát: 
Základ exponátu tvoří maketa vraku potopeného na dno moře. Úkolem návštěvníka je pomocí vzduchových vaků a čerpadel vyzvednout vrak nad hladinu. Prvním krokem je napuštění vzduchových vaků umístěných po stranách lodi pomocí pump na ovládacím pultu. V okamžiku, kdy je vrak vyzvednut na hladinu přichází na řadu čerpadla čerpající vodu z útrob vraku ven. Čerpadla ovládá návštěvník pomocí červených tlačítek na ovládacím pultu. Exponát demonstruje skutečnou technologii vyzvedávání lodník vraků, která je ale bohužel příliš nákladná na to, aby se vraky hojně vyzvedávaly. Vyzvednutí pomocí nafouknutých vzdušných vaků je možné díky celkové hustotě soustavy (loď / vak), která je menší než hustota vody.
Podle Námořní prefektury Atlantiku (La préfecture maritime de l'Atlantique) je vrakem každé plavidlo ve stavu bez vztlaku, které bylo opuštěno posádkou včetně jeho nákladu, lodě, zařízení, opuštěná rybářská výbava nebo zboží spadlé nebo hozené do moře, každý objekt, ztracený majitelem, který byl nalezen na břehu nebo na moři. Podle UNESCO je počet vraků kolem tří milionů, ale sotva tisíc jich má hospodářský význam. Nejznámějším vrakem je zřejmě torzo lodi Titanic, která se potopila 15. dubna 1912.

Vrak lodi Titanic.
Zdroj: commons.wikimedia.org. Autor: Courtesy of NOAA/Institute for Exploration/University of Rhode Island (NOAA/IFE/URI). Public domain.

Teorie

Z roku 2012 pochází Úmluvou UNESCO o ochraně podvodního kulturního dědictví, která poskytuje ochranu všem vrakům, včetně vojenských vraků, které jsou pokládány za válečné hroby. Důležitá je také otázka vlastnictví jak vraku, tak nákladu.

Krátkou dobu po potopení se vrak státá zdrojem znečištění (ztráta paliva, náklad tvořený toxickými látkami nebo látkami znečišťujícími prostředí). Z dlouhodobého hlediska vraky splývají se svým okolím. Postupem času jsou pokryty korály a jinými mořskými organismy. Často se lodě uměle potápí a vznikají tak umělé útesy.

Zajímavost z historie:
Největším vrakem byla po mnoho let loď Britannic provozovaná v letech 1914 – 1916, která v roce 1916 najela v Egejském moři na minu. Za 55 minut se potopila. Objevena byla až téměř za šedesát let Jacquesem-Yves Cousteauem v hloubce cca 120 metrů pod hladinou. Na krátkou dobu se stala největším vrakem 290 metrů dlouhá a 35 metrů široká loď Costa Concordia, která 13. ledna 2012 ztroskotala na mělčině poblíž ostrova Giglio u západního pobřeží Itálie.

Potápějící se Britannic.
Zdroj: commons.wikimedia.org. Public domain.
Autor textu
Autor textu: 
Tento text se týká exponátu
Tento text se týká exponátu: 
Uvedený exponát je součástí expozice
Uvedený exponát je součástí expozice: 
Odborným garantem této expozice je
Odborným garantem této expozice je: 

Rezervace a nákup vstupenek

Recepce

Poradíme Vám s objednáním a nákupem vstupenek.