Věda a technika v pozadí
Autor textu
Autor textu:
Zazní-li současně dva tóny, dochází v našem uchu k jejich skládání. Pokud se frekvence obou tónů liší jen málo, vznikají zajímavé akustické jevy.
Teorie
Při skládání zvuků, jejichž frekvence se jen málo liší, se amplituda výsledného kmitání periodicky zvětšuje a zmenšuje. Vznikají rázy neboli zázněje. Počet rázů za sekundu se řídí rozdílem frekvencí obou kmitání
![]()
Pro stejné frekvence rázy zaniknou. Rázy jsou velmi citlivým indikátorem pro sladění dvou současně znějících tónů. Vymizí–li rázy, jsou oba tóny dokonale sladěny. Když chceme nástroj sladit s nějakým standardem (za standardní frekvenci bývá voleno komorní a o frekvenci 440 Hz), necháme nástroj znít současně s tímto standardem a ladíme jej, dokud rázy nezaniknou.
Zajímavost z hudby:
Důležitou roli hrají zázněje v hudebních skladbách některých skladatelů, např. Alvina Luciera, Giacinta Scelsiho (houslová sóla Xnoybis, 1964 a L'âme ailée/L'âme ouverte, 1973) nebo Philla Niblocka apod.
Skladba Giacinta Scelsiho - L'âme ailée.
Důležitou roli hrají zázněje v hudebních skladbách některých skladatelů, např. Alvina Luciera, Giacinta Scelsiho (houslová sóla Xnoybis, 1964 a L'âme ailée/L'âme ouverte, 1973) nebo Philla Niblocka apod.
Skladba Giacinta Scelsiho - L'âme ailée.
Autor textu
Autor textu:

