Filtr cílové skupiny byl nastaven na Veřejnost
Anotace pro veřejnost:
V minulosti mohl hostit život, dnes je chladnou a suchou pouští. Mars je čtvrtá planeta směrem od Slunce a druhá nejmenší terestrická (kamenná) planeta. Vůči Zemi je Mars asi čtvrtinový, s čímž pak souvisí i jeho značně nižší hmotnost (desetinová) a gravitace (třetinová). Kdysi byly na povrchu oceány tekuté vody, nicméně před asi 3,5 miliardami let se podmínky na Marsu změnily natolik, že už na povrchu nemohla existovat voda v tekutém skupenství. Mars je po Zemi nejlépe lidmi prozkoumané těleso ve vesmíru. Pokud se podíváme na oběhové charakteristiky Rudé planety, tak jeden oběh kolem Slunce (rok) trvá na Marsu 687 pozemských dní. Jeden oběh planety kolem své vlastní osy (den) 24,5 hodiny a je tedy značně podobný pozemskému dni. Den na Marsu se nazývá Sol. Atmosféra planety Mars je velmi řídká a dosahuje sotva jednoho procenta hustoty, co ta pozemská. Nízká hustota atmosféry způsobuje, že se na povrchu nemůže vyskytovat voda v tekutém stavu. Pakliže roztaje led na povrchu, okamžitě sublimuje do okolí ve formě páry. Před necelými čtyřmi miliardami let měl však Mars atmosféru stejně hustou jako Země, nebo dokonce ještě hustější. V té době se na povrchu nacházely oceány tekuté vody a Mars měl pravděpodobně i aktivní magnetické pole. Časem však magnetické pole sláblo, sluneční vítr začal narušovat atmosféru a ta se začala ztrácet do vesmíru. Byl na Marsu život? Zatím to ještě nevíme. Nicméně vozítko Spirit americké NASA našlo definitivní důkazy o dávné tekoucí vodě po Marsu. Novější americké vozítko Curiosity pak potvrdilo, že na povrchu vládly před necelými čtyřmi miliardami let podmínky, které byly vhodné pro vznik života. To, zda na Marsu život vznikl nebo ne, je zatím předmětem bádání. Zajímavostí na Marsu je například nejvyšší hora sluneční soustavy. Vyhaslá sopka Olympus Mons dosahuje výšky 25 kilometrů a je tak skoro třikrát tak vysoká jako Mount Everest. Dále se na povrchu nachází největší kaňon sluneční soustavy. Kdybychom kaňon Vales Marineris umístili na povrch Země, začínal by na východním pobřeží USA a končil na jeho západním.