Expozice

Anotace pro 1. stupeň ZŠ:
Největší exponát planetária je model sluneční soustavy. Všechny planety visí u stropu po celé délce expozice planetária. Modelu dominuje téměř 18 metrový model Slunce, ve kterém je umístěn samotný projekční sál. Součástí modelu je i velký informační stůl, nacházející po pravé straně u modelu Slunce. Pomocí 3D brýlí mohou žáci zkoumat jak rozmanitost planet sluneční soustavy, tak pozoruhodná technická díla ze světa lidí (sondy, Mezinárodní vesmírná stanice...).

RVP pro 1. stupeň ZŠ

Věda a technika v pozadí

Pokud bychom chtěli znázornit na jeden papír přesný plán sluneční soustavy, nepodařilo by se nám to. Úspěšní bychom byli jen v případě, že bychom hrubě porušily pravidla kreslení plánů v měřítku.

Sluneční soustavu tvoří dvě vnitřní planety (Merkur a Venuše), Země, a pět vnějších planet (Mars, Jupiter, Saturn, Uran a Neptun), 5 trpasličích planet (Ceres, Pluto, Eris, Makemake a Haumea), přes 150 měsíců (především u Jupiteru, Saturnu, Uranu a Neptuna) a další menší tělesa jako planetky, komety, meteoroidy apod. Planetky se nachází v tzv hlavním pásu na drahách mezi Marsem a Jupiterem a v oblasti tzv. Kuiperova pásu za drahou Neptunu, případně i dále. Úplný okraj naší soustavy pak tvoří obrovská zásobárna kometárních jader tzv. Oortův oblak.

Planety putují vesmírem po téměř kruhových nebo eliptických drahách se Sluncem v ohnisku. Podobně obíhají své planety i měsíce. Sluneční soustava je součástí Galaxies velkým G, která se nepřesně nazývá Mléčná dráha. Ta je součástí místní skupiny galaxií, kupy a nadkupy a nakonec tzv. Supergalaxie, kam patří i např. galaxie M 31 v Andromedě.

Planeta Rovníkový průměr (km) Střední vzdálenost od Slunce (AU) porovnání vzdáleností od Slunce v měřítku 1:80 mil. (vzdušná vzdálenost od Slunce v planetáriu)
Merkur 4 878 0,387 náměstí T. G. Masaryka (mapa)
Venuše 12 104 0,723 náměstí Republiky (mapa)
Země 12 756 1,000 Štruncovy sady (mapa)
Mars 6 794 1,524 Fakultní nemocnice Plzeň (mapa)
Jupiter 142 796 5,203 Dýšina (mapa)
Saturn 120 000 9,560 Stupno (mapa)
Uran 50 800 19,285 Líšná (mapa)
Neptun 48 600 30,265 Beroun (mapa)

Sluneční soustava zaujímá nepředstavitelně rozsáhlý prostor, planety sahají do vzdálenosti přibližně 50 AU a pásmo komet do vzdálenosti přibližně 1 000 AU. Planety ve srovnání se vzdálenostmi, které je dělí, jsou mizivě malé. V planetáriu Techmanie máte možnost porovnat velikosti planet na modelu v měřítku 1:80 mil. V posledním sloupci tabulky a na mapě máte pak možnost porovnat vzdálenosti planet v tomto měřítku.

Planety v měřítku 1:80 mil. v planetáriu Techmanie.
Zdroj: Techmania Science Center. Under Creative Commons.

Zhruba 99,866 % celkové hmotnosti sluneční soustavy tvoří samo Slunce, které svou gravitační silou udržuje soustavu pohromadě. Zbylých 0,133 % připadá na planety a jiná tělesa.

Porovnání velikosti planet.
Zdroj: Techmania Science Center. Under Creative Commons.

Tématická videa z produkce Techmania Science Center