Kolo na hřídeli pracuje jako dvojzvratná páka, jejíž ramena tvoří poloměr válce, tzv. hřídel, a na něm je upevněné kolo nebo klika. Podmínkou, aby kolo na hřídeli bylo v rovnovážné poloze, je rovnost velikostí momentů sil a opačný směr momentů
Ve vztahu je R poloměr kola nebo poloměr otáčení kliky, r poloměr hřídele, F1 a F2 působící síly. Za určitých podmínek však síla F1 může být větší než síla F2. Příkladem je hřídel motoru, na kterém působí větší hnací síla, a řemenice, která přenáší sílu. Na principu kola na hřídeli je založen pohyb všech kolových vozidel. Dál se uplatňuje třeba jako rumpál, vodní nebo mlýnské kolo, vodní turbína, šroubovák (držák má větší průměr než utahovaný šroubek), volant nebo jako klíč na utahování matic.
Číst dále
Autor textu
Autor textu: