ZVOLTE CÍLOVOU SKUPINU pro přehlednější zobrazení.
    Anotace pro veřejnost: 
    Řiďte důlní stroje a poslouchejte příběhy o práci v dolech. Vrty a odstřely jsou nejekonomičtější a účelné metody pro hloubení tunelu. Existuje také mnoho dalších prací v hornictví, jako jsou nakládka či doprava. Každý výkon vyžaduje specializované stroje a kvalifikované pracovníky.
    Anotace pro 1. stupeň ZŠ: 
    Žáci nasednou a řídí důlní stroj a poslouchají příběhy o práci v dolech. Vrty a odstřely jsou nejekonomičtější a účelné metody pro hloubení tunelu. Existuje také mnoho dalších prací v hornictví, jako jsou nakládka či doprava. Každý výkon vyžaduje specializované stroje a kvalifikované pracovníky.

    RVP pro 1. stupeň ZŠ

    Anotace pro 2. stupeň ZŠ: 
    Žáci nasednou a řídí důlní stroj a poslouchají příběhy o práci v dolech. Vrty a odstřely jsou nejekonomičtější a účelné metody pro hloubení tunelu. Existuje také mnoho dalších prací v hornictví, jako jsou nakládka či doprava. Každý výkon vyžaduje specializované stroje a kvalifikované pracovníky.

    Věda a technika v pozadí

    Všechny pracovní stroje, které se vystřídají na stavbě tunelu, používají pneumatiky, které musí být navrženy a zkonstruovány tak, aby vydržely prořezání a propíchnutí, které hrozí při pohybu pracovního stroje v náročném prostředí stavby tunelu.

    Teorie

    Pneumatika, plášť neboli obruč je vzduchem plněná pružná součást kol dopravních prostředků. Má obvykle tvar toroidu a je nasazena na vnějším obvodu ráfku. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a kromě toho musí být pneumatika schopná absorbovat nerovnosti na vozovkách a v terénu s různým charakterem povrchu. Pneumatiky se vyrábí ze syntetického a přírodního kaučuku, tkanin, drátů, sazí a dalších chemických přísad.


    Pneumatika pracovního stroje.
    Zdroj: commons.wikimedia.org. Public domain.

    Plášť pneumatiky se skládá především z těchto hlavních částí: běhounu, vzorku, ramene, bočnice, kostry apod. Běhoun nákladních automobilů je konstruován tak, aby nedošlo k prořezání drážek vzorku. Běhoun zprostředkovává přenos hnací síly mezi koly a vozovkou.

    Zajímavost z historie:
    První pneumatiky byly pásy kůže a později železa (oceli), které byly používány na dřevěných kolech. Jejich účelem bylo chránit kolo před opotřebením. Vyráběl je kolář zahříváním železných plátů na kovářské výhni. Kovové pneumatiky se ještě stále používají na železnici.

    Loukoťové kolo opatřené železnými pneumatikami.
    Zdroj: commons.wikimedia.org. Under Creative Commons.


    První praktická pneumatika byla vyrobena v roce 1888 Johnem Dunlopem, který ji zkonstruoval pro tříkolku svého syna Johnnieho. Jeho cílem bylo zabránit otřesům, které vznikaly při jízdě po nerovnostech a způsobovaly bolesti hlavy jeho desetiletému synovi. V říjnu téhož roku si Dunlop nechal pneumatiku patentovat ale pouze pro motocykly a lehká vozidla. V roce 1892 Dunlop o své patenty přišel, protože byly prohlášené za neplatné. Přesto v podnikání pokračoval. V roce 1844 si Charles Goodyear patentoval proces vulkanizace přírodního kaučuku. Syntetický kaučuk byl vynalezen v laboratořích Bayer v roce 1920. V roce 1946 bratři André a Édouard Michelinové vynalezli radiální pneumatiku. 

    Rezervace a nákup vstupenek

    Recepce

    Poradíme Vám s objednáním a nákupem vstupenek.