V parní turbíně se přeměňuje energie vodní páry v kinetickou energii oběžného kola. Vodní pára až o teplotě 500 °C se získává v parním kotli a přivede se do rozváděcího lopatkového ústrojí turbíny, v němž expanduje z vysokého tlaku a teploty na tlak a teplotu nižší, přičemž se její vnitřní energie projeví jako kinetická energie proudící páry. Působením páry na lopatky oběžného kola na rotoru koná pára mechanickou práci, která se spotřebuje např. k pohonu generátoru elektrického proudu. Aby přeměna vnitřní energie páry na mechanickou práci probíhala s velkou účinností, musí pára v turbíně expandovat postupně.
První parní turbínou byla Heronova koule (aeolipila) a parní kolo italského inženýra Brancyho z roku 1629. Malá parní turbínka byla použita jako první zdroj energie u vozíku sestrojeného jezuitou Verbiestem, ředitelem pekingské hvězdárny a předveden čínskému císaři roku 1679.
První parní turbíny sestrojili téměř současně Gustaf de Laval a Charles Parsons. Laval představil svoji parní turbínu v roce 1883, vedl páru z parního kotle nátrubky, které se zvolna rozšiřují, proti lopatkám na oběžném kole. Měla jedno reakční oběžné kolo a pára byla rozváděna dvěma polokruhovitě zahnutými trubkami. V roce 1889 Laval sestrojil dokonalejší model s průměrem 15 cm a s 26 000 – 30 000 otáčkami za minutu. Počet otáček se musel zmenšovat velkými převody, přesnými ozubenými koly, které běžely v olejové lázni. Parsons svoji turbínu poprvé předvedl v roce 1884, vedl páru mezi lopatkami rozváděcího kola k lopatkám kola oběžného. Jeho turbína se otáčela 18 000krát za minutu. Odbornou veřejností jeho vynález nebyl přijat zrovna vřele. Nakonec i přes tyto všechny problémy se svou turbínou prorazil, v roce 1890 si Parsons založil vlastní firmu na výrobu turbín v Heatonu. Dodal parní turbínu pro elektrárnu v Chicagu, pro parník Turbinia apod. Vedle velké spotřeby páry byl vadou prvních parních turbín příliš velký počet otáček. Měly tedy opačnou vadu než první parní stroje.
Historie tuzemských parních turbín se začala psát v roce 1900, kdy na Světovou výstavu v Paříži přijeli zástupci První brněnské strojírny, aby převzali zlatou medaili za svůj parní stroj s novou regulací Hugo Lentze. Generálnímu řediteli strojíren Ludwigu Lohnsteinovi a centrálnímu řediteli Augustu Hnevkovskému tam padl do oka jiný exponát – Parsonsova kondenzační turbína. Zástupci První brněnské strojírny zahájili rychlé jednání a 20. srpna 1901 podepsali licenční smlouvu s Parsonsem. Vznikla tak Rakouská paroturbínová společnost, která hodlala vyrábět turbíny pro Rakousko-Uhersko a Balkán. Českomoravská strojírna Breitfield Daněk převzala výrobu podle licence německé firmy Melms-Pfenninger. Také Škodovka hledala na začátku 20. století nové a perspektivní obory, které by doplnily převažující zbrojní produkci. Zástupci Škodovky se obrátili na francouzského profesora Auguste Rateaua a zahájili jednání o zakoupení licence. Škodovka postupně upustila od licence a začala vyvíjet vlastní parní turbíny. Jejich výroba je součástí výrobní náplně dodnes.