Probíhá tu podobný děj jako ve čtyřdobém zážehovém motoru, ale stlačuje se jen vzduch, do kterého se na počátku třetí doby vstřikuje nafta. Nafta shoří vlivem vysoké teploty vzduchu (600 °C) vzniklé při stlačení a motor koná práci. Ve čtvrté době probíhá výfuk. Pracovní cyklus Dieselova motoru probíhá jako isobarický, adiabatický, izobarický, adiabatický, izochorický děj. Vznětové motory se nejčastěji montují do nákladních automobilů, zemních strojů, některých lokomotiv a lodí. Jejich účinnost se pohybuje od 30 % do 42 %. Vznětové motory mají při stejném výkonu větší hmotnost než zážehové.


První pokusy s novým dieselovým motorem.
Zdroj: JÍLEK, F. Zrození velkých vynálezů. Příběhy mužů, kteří změnili svět. Praha: Práce, 1988. ISBN 24-001-88.

Autor textu

Autor textu: 

Související vědci

Rezervace a nákup vstupenek

Recepce

Poradíme Vám s objednáním a nákupem vstupenek.